Marc Bakker is al meer dan veertig jaar bezig met verpleegkunde. Als auteur van verschillende boeken, zoals ProActive Nursing en Klinisch redeneren voor verpleegkundigen, wordt hij gezien als dé grondlegger op het gebied van klinisch redeneren.
Het klinisch redeneren van verpleegkundigen is gericht op de klinische toestand van de patiënt De focus van dit klinisch redeneren ligt op het bewaken en diagnosticeren van de klinische toestand (status) van de patiënt die de betreffende ziekte met bijgaand medisch beleid en mogelijke complicaties, ongemakken en narigheden moet doorstaan, die ermee moet (leren) leven of eraan kan of zal overlijden. Om de klinische toestand te kunnen diagnosticeren wordt de ICF (International Classification of Functioning, Disability and Health) gebruikt. In acute en/of levensbedreigende situaties gebruikt men de ABCDE-methode. Beide methoden zijn interprofessioneel en worden door zowel verpleegkundigen als artsen en vele andere zorgprofessionals gehanteerd.
Het Time-out praktijkmodel is een vragengestuurd leermodel om in de verpleegkundige beroepspraktijk op een gestructureerde, functionele en sociale manier te leren klinisch redeneren. Het TO praktijkmodel een praktisch en eenduidig instrument voor schoolopleiders, praktijkopleiders en studenten. Het model wordt gebruikt om patiëntencasuïstiek te bespreken, te documenteren en daar, d.m.v. reflectie, van te leren.
Uniek aan dit boek
- Standaardwerk binnen de Nederlandse verpleegkunde
- Unieke methode om klinisch redeneren onder de knie te krijgen
- Zeer praktijkgericht en daardoor lovend ontvangen
- Klinisch redeneren belangrijk speerpunt nieuw curriculum verpleegkunde