Marc Bakker, een gerenommeerde verpleegkundige en docent bij het VUmc in Amsterdam, heeft een significante bijdrage geleverd aan het veld van ProActive Nursing door de ontwikkeling van de ‘Time-ouT’ methodiek. Deze methodiek is specifiek gericht op het versterken van het klinisch redeneren binnen de verpleegkunde, een cruciaal aspect van de patiëntenzorg.
De ‘Time-ouT’ methode is ontwikkeld om verpleegkundigen een gestructureerd proces te bieden voor het analyseren en bespreken van zorgsituaties, zowel in teamverband als individueel. Deze aanpak stimuleert verpleegkundigen om dieper na te denken over hun patiëntenzorg en bevordert de ontwikkeling van een onderbouwde klinische visie. Het is een effectieve manier om gezamenlijk zorgsituaties stapsgewijs door te nemen, belangrijke aspecten te benadrukken en stil te staan bij de redenen achter specifieke zorgkeuzes.
Bakker benadrukt het belang van een goed onderbouwde visie op de klinische toestand van de patiënt. Hij stelt dat het essentieel is voor verpleegkundigen om hun observaties en interpretaties te koppelen aan medische kennis, en op deze manier een gelijkwaardige gesprekspartner te zijn voor artsen. De ‘Time-ouT’ methodiek dient als een hulpmiddel om deze benadering in de praktijk te brengen en verpleegkundigen in staat te stellen hun ‘onderbuikgevoel’ te onderbouwen met concrete kennis en vocabulaire.
De methodiek omvat het doorlopen van drie stappen:
- Observeren: Verzamelen van gegevens over de patiënt, inclusief medische voorgeschiedenis, klachten, symptomen en relevante onderzoeksresultaten en daarbij een conclusie stellen van de ziektebeeld(en).
- Analyseren: Analyseren van verzamelde gegevens om de primaire en secundaire problemen te identificeren.
- Communiceren: Ontwikkelen van een zorgplan op basis van de verzamelde en geanalyseerde informatie, Implementeren van het zorgplan, Beoordelen van de effectiviteit van de zorg en het maken van noodzakelijke aanpassingen.
Deze stappen zijn essentieel voor het ontwikkelen van een diepgaand begrip van de patiëntenzorg en het verbeteren van de zorgkwaliteit. De ‘Time-ouT’ methodiek wordt niet alleen gebruikt in het onderwijs, maar ook in de praktijk door verpleegkundigen, en is waardevol voor zowel studenten als ervaren zorgprofessionals. Het biedt een gestructureerde manier van denken die helpt bij het voorzien en voorkomen van problemen, en het eerder starten van de juiste acties