Neurodivergentie
Verpleegkundige, trainer maar ook conceptueel denker
Neurodivergentie – Denken buiten de standaardlijn
Ik ben conceptueel denker, neurodivergent. Mijn eigen neuroprofiel (labels) bestaat onder andere uit dyslexie, ADHD-kenmerken en hoogsensitiviteit. Dat klinkt misschien als extra bagage, maar in mijn werk betekent het vooral: anders kijken, sneller verbanden leggen, onverwachte oplossingen zien, en klinisch redeneren op een manier die niet vastzit aan standaardlijntjes.
Wat neurodivergentie betekent
Neurodivergent zijn houdt in dat de brein informatie op een andere manier verwerkt. Het richt zich niet op losse details, maar op structuren, patronen, oorzaken én toekomstscenario’s. Dit geeft in complexe situaties snel overzicht, en maakt creatief in het vinden van oplossingen, ook wanneer middelen beperkt zijn of protocollen niet volledig aansluiten op de realiteit van het moment.
Dyslexie betekent voor mij en voor vele, dat taal minder vanzelfsprekend is. Maar het heeft me ook geleerd om communicatie simpel, visueel en logisch te maken. Conceptueel denken geeft mij het vermogen om theorie te vertalen naar praktijk. Mijn HSP-eigenschappen zorgen ervoor dat ik signalen, sfeer, stress en onuitgesproken zorgen in een team waarneem. En ADHD-kenmerken geven mij een hoge mate van focus, energie, aanpassingsvermogen en analyserend vermogen onder druk.
Juist deze combinatie maakt dat ik situaties klinisch kan doorgronden in volle complexiteit – op de Spoedeisende Hulp, in het veld en in elke setting waar zorgprofessionals onder druk moeten denken.
Neurodivergentie en klinisch redeneren
Klinisch redeneren vraagt iets wat vaak onvoldoende gezien wordt: het vermogen om symptomen, oorzaken, risico’s, context en vervolgkeuzes met elkaar te verbinden. Veel neurodivergenten zijn daar juist sterk in.
Tegelijkertijd lopen neurodivergente zorgprofessionals vaak tegen herkenbare dingen aan:
protocolteksten die niet logisch zijn opgebouwd
opleidingen die lineair zijn ingericht
standaard-formats die onvoldoende ruimte geven voor conceptuele denklijnen
gebrek aan visuele ondersteuning in complexe beslisketens
veel tekst, weinig structuur
te weinig erkenning dat anders denken een kracht is
Ik herken dat. Ik heb geleerd hoe ik deze manier van denken kan inzetten als kracht, en hoe je klinisch redeneren toegankelijk maakt voor álle breinen: analytisch, praktisch, conceptueel, beeldend of gestructureerd.
Wat ik voor organisaties kan betekenen
Ik geef lezingen over neurodivergentie binnen zorg en Defensie. Ik neem deelnemers mee in:
wat neurodivergentie precies is
wat het betekent in de dagelijkse praktijk
de impact op denken, leren en besluitvorming
zichtbare én onzichtbare obstakels
hoe je neurodivergente collega’s ruimte geeft om te excelleren
hoe je klinisch redeneren toegankelijk maakt met visuele, logische en conceptuele modellen
Vanuit mijn ervaring op de SEH, als trainer binnen Defensie, trainer binnen het ziekenhuis, laat ik zien hoe neurodivergente denkers juist waardevol zijn in acute zorg en complexe besluitvorming. en dat klinisch redeneren in deze profielen ook leuk kan zijn.
Voor wie is deze lezing
Ziekenhuizen
Onderwijsinstellingen
Defensie
HR & leidinggevenden
Projectteams gericht op kwaliteit & patiëntveiligheid
Iedereen die inclusiever wil werken
Wat deelnemers krijgen
inzicht in neurodivergentie zonder stigma
praktische voorbeelden uit de medische praktijk
concrete tools voor communicatie, klinisch redeneren en samenwerking
handvatten om opleiding en protocolvoering neuro-vriendelijker te maken
perspectief op talent, kracht en innovatie
conceptueel denkers hebben geen beperking in klinisch redeneren – ze passen gewoon niet in de traditionele onderwijskaders. Ze zien verbanden die anderen missen, hebben onverwachte oplossingen, en zijn vaak degene die protocollen durven te verbeteren zodra de realiteit het vraagt.
Wil je meer weten?
Ik deel graag kennis, geef lezingen of denk mee over hoe jij binnen jouw organisatie neuro-inclusiever kunt werken en leren.
Neem vrijblijvend contact met mij op.
